מהי אסטרטגיה עסקית? 5 חברות, 5 אסטרגיות שונות

לפני 10 שנים כשפתחתי את העסק הראשון שלי, בכל פעם ששמעתי את המושג אסטרטגיה עסקית, הייתי מרגיש כאילו המחנכת שלי הייתה מפתיעה אותי עם בוחן פתע על נושא שלא למדתי אליו.

היום אני יודע שאסטרטגיה עסקית היא חיונית לעסקים שרוצים לשבור את הסטטיסטיקה ולהישאר רווחיים לאורך.

אז מהי בכלל אסטרטגיה עסקית? למה חשוב לבנות אותה? ואיך בכלל נראית אחת כזאת?

כל התשובות בסרטון ובמאמר שלפניכם:

בתאכלס תפקידה של האסטרטגיה העסקית היא לעזור לחברות וארגונים להגיע ליעדים העסקיים שלהם. כחלק מהאסטרטגיה החברה או הארגון מגדירים מה העסק צריך לעשות כדי להגיע ליעדים שלו, מה שעוזר להם לקבל החלטות נכונות במהלך הדרך.


אסטרטגיה עסקית צריכה לקחת בחשבון מספר גורמים כמו, השוק שאתם פועלים בו, המתחרים שלכם, הסביבה העסקית, כמו גם את מבנה העסק שלכם ואת החוזקות והחולשות שלכם.

עכשיו, אם זאת הפעם הראשונה שאתם נתקלים במושג הזה, אתם בטח שואלים את עצמכם, למה חשוב לבנות אסטרטגיה עסקית?


דבר ראשון האסטרטגיה תעזור לכם לתכנן ולזהות את הצעדים המרכזיים שאתם צריכים לעשות כדי להגיע ליעדים העסקיים שלכם.

דבר שני היא תאפשר לכם לזהות את נקודות החוזקה והחולשה של העסק שלכם, ותעזור לכם ליצור אסטרטגיה שתנצל את נקודות החוזקה לטובתכם ותתגבר על החולשות שלכם.

דבר שלישי, האסטרטגיה תעזור לכם להבין כמה כסף אתם צריכים להשקיע במשאבים שמגדילים את היעילות של העסק שלכם, כמו מערכות הפעלה ואוטומציות.

דבר רביעי היא תיתן לכם תחושת שליטה בגלל שהיא עוזרת לנו להבין את הדרך שהעסק צריך לעבור.

ודבר חמישי ואחרון, על ידי זה שאתם בונים תכנית עבודה תוכלו להתמקד במיצוי החוזקות שלכם, מה שיתן לכם יתרון תחרותי ויהפוך את החברה שלכם לייחודית.


הכל טוב ויפה, אבל איך מזהים מהי אסטרטגיה עסקית?


המודל הראשון שאני רוצה לתת לכם כדוגמא הוא מודל אמזון: האסטרטגיה של אמזון מתמקדת במכירת של מוצרים שונים לאותו לקוח. זאת אומרת שהמטרה שלה היא שהגדיל את גודל הקנייה הממוצע באתר שלהם, לכן הם מציעים מגוון רחב של מוצרים, מספרים, למיטות ועד למחשבים.

האסטרטגיה של אמזון ממקסמת את הרווחים מלקוחות קיימים מכיוון שכל עלייה קטנה בגודל העגלה משפיעה על הרווחיות של החברה.


דוגמא שנייה לאסטרטגיה עסקית היא מודל טסלה: האסטרטגיה של טסלה מתמקדת בבידול ע״י יצירה של מוצרים חדשניים. החברה עוסקת בייצור כלי רכב המבוססים על הנעה חשמלית ופיתוח טכנולוגיות של אנרגיה נקיה. כדי להשתמש במודל הזה כאסטרטגיה עסקית, עליכם קודם כל להגדיר את המשמעות של המושג ״חדשנות״ ואת הדרך שבה אתם מבודלים מכל השאר. לא סתם שלטסלה ולאון מאסק יש כ350 פאטנטים רשומים.



את הדוגמא השלישית לקחתי ממזרחי טפחות: מזרחי טפחות בונה מוניטין חזק על ידי זה שהיא שמה דגש על שירות הלקוחות יוצא הדופן שלה. יחס אנושי. מי היה מאמין לפני 20 שנה, שיחס אנושי לא יהיה מובן מאליו.


בזמן שרוב הבנקים מתהדרים בשירותי הדיגיטל שלהם, האטסטרגיה של מזרחי טפחות מתמקדת בשירות הלקוחות האנושי שלהם. אסטרטגיה מהסוג הזה תמקד את היעדים של החברה לתמיכה איכותית ולמוקד טלפוני יעיל.


המודל הרביעי הוא מודל העבודה של אפל: האסטרטגיה של אפל מתמקדת בבידול המוצרים שלהם על ידי הדגשה של טכנולוגיה מעולה, סטיילנג וירידה לפרטים הקטנים ביותר. עכשיו למרות שהאסטרטגיה הזו נפוצה אצל המון חברות, אפל שולטת ביד רמה עם שווקי שוק של 2 טריליון דולר.


המודל החמישי והאחרון הוא מודל פרארי: כשזה מגיע לתמחור, יש לעסקים וארגונים 2 אפשרויות: אפשרות ראשונה לשמור על מחירים נמוכים כדי למשוך יותר לקוחות, אפשרות שנייה למצב את המוצר ו-או שירות שלהם כפרימיום ובמחיר גבוה בהרבה ממה שלקוחות רגילים יכולים להרשות לעצמם. פרארי בחרה כמובן באפשרות השנייה. במקום למכור כמויות גבוהות של המוצר במחיר נמוך יחסית, פרארי בוחרת לשמור על בלעדיות ועל שמירה של שולי רווח גדולים למוצר. קחו לדוגמא את נתוני המכירות בישראל לשנת 2019, בזמן שיונדאי מכרה 40,000 רכבים בשנה, פרארי מכרה ״רק״ 8 רכבים חדשים.



לאיזה מודל הכי התחברתם? לאמזון, טסלה, מזרחי טפחות, אפל או לפרארי?