איך להתמודד עם כישלון?

אם יש משהו שהתקופה האחרונה לימדה אותנו הוא איך להתמודד עם כשלונות (גם כשהם לא שלנו). למרות שאנחנו מאמינים שכל כישלון הוא הזדמנות ללמידה, לעיתים קרובות מידי אנחנו לא מאמינים שיש לנו את היכולות להתגבר עליו.


כאחד שנמצא בעולם העסקים התחרותי מעל לעשור, התמודדתי עם לא מעט כשלונות,

ובמשך הזמן פיתחתי מודל קצר ויעיל להפוך כל כישלון להצלחה.


בשנת 2017 כשאני בן 26 חוויתי את אחד הכשלונות הכי מפוארים שלי, כישלון שלא רק ערער את הביטחון העצמי שלי, אלא גם גרם לי לחשוב פעמיים לפני כל פעולה שאני לוקח. לקח לי זמן להבין שהכישלון הוא פשוט אינדיקטור לכך שהייתי צריך או לשנות כיוון או להשקיע יותר מאמצים בכדי להשיג את התוצאות שרציתי. ברגע שהבנתי איפה טעיתי ומה סדר הפעולות שהובילו לכישלון, נהייתי אובססיבי ללמידה, למודלים ולשאילת שאלות. ומשם נולד המודל הקצר שאשתף אתכם היום.


אבל רגע לפני שנדבר עליו, אני רוצה לחבר אתכם על מה המדע אומר על כשלונות:

מנקודת המבט של המדע, כישלון יכול למעשה לגרום למוח שלנו לצמוח כל עוד אנחנו פתוחים ללמוד מהטעויות שלנו. ד״ר קרול דווק פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, ערכה מחקר מקיף על השפעת הכישלון על המוח שלנו.


במחקרה היא עקבה והשוותה את גלי המוח של שתי קבוצות עבודה:


לאחר שחברי הקבוצה הראשונה נכשלו במשימה שקיבלו, ניתנה להם משימה נוספת שנועדה לעזור להם להבין וללמוד מהטעויות שלהם. צילומי המוח של הקבוצה הראו כי הייתה צמיחה ויצירה של נוירונים, שהם תאי עצב חדשים ולמעשה, מוחם ״גדל״.


לאחר שחברי הקבוצה השנייה נכשלו במשימה שקיבלו, לא ניתנה להם שום משימה ללמידה. צילומי המוח הראו כי הייתה ״גדילה״ מועטה של נוירונים, אם בכלל.


השיעור החשוב ביותר שאפשר ללמוד מהמחקר שלה הוא שאנשים שמסתכלים על כישלון בצורה חיובית מייצרים תוצאות חיוביות טובות יותר, הן במוח והן במציאות.


אז אחרי שהבנו איך כישלון מחזק אותנו, בואו נדבר על איך עושים את זה הלכה ומעשה:


1. אז הדבר הראשון שאתם צריכים לעשות כדי ללמוד מכישלון הוא קודם להכיר בו ולא לקחת אותו באופן אישי. הנטייה הטבעית שלנו היא לקחת את הכישלון ללב ולחשוב שגם אנחנו כישלון, האמת, זה בדיוק מה שקרה לי בשנת 2017.

עד היום אני זוכר את תחושת התסכול והאכזבה שחשתי כלפי עצמי באותם הרגעים, הרגשתי שאכזבתי את עצמי ואת כל האנשים סביבי. לא רציתי לשתף אף אחד במה שקרה בגלל שחששתי ממה שאנשים יגידו.

נקודת המבט שלי הייתה של קורבן, מה שבאופן טבעי גרם לי לשקוע ולהיכנס לאחת התקופות הקשות בחיי.

אז נכון שבאותם ימים התמודדתי גם עם פטירתה של אמא שלי ז״ל אבל זה סיפור לפעם אחרת.


הלקח החשוב ביותר שלמדתי מאותה תקופה הוא שכישלון הוא פועל יוצא של המעשים שלנו והוא לא אומר כלום על מי שאנחנו כבני אדם ושהכרה בכישלון עוזרת לנו לזהות במה אנחנו צריכים להתמקד כדי לא לחזור על אותן הטעויות בפעם הבאה.

2. הדבר השני שעלינו לעשות הוא להחליף את המילים ״הם״ או ״אתה״ במילה ״אני״. המילה ״אני״ פותחת בפנינו אפשרויות למידה חדשות מכיוון שהיא מדגישה שהאחריות לכישלון היא שלנו. אנשים שמשתמשים במונחים של ״הם״ או ״אתה״ לעולם לא לומדים בגלל שהם בטוחים שהם עשו הכל נכון ושהטעויות הן של הצד השני.


קחו לדוגמא את ביל גייטס, אחד האנשים העשירים בעולם כיום.

בתחילת דרכו הוא הקים עסק שייצר נתוני תנועה עבור מהנדסי דרכים, באחת הפרזנטציות שלו לחברת תעבורה גדולה המערכת קרסה, במקום להאשים את השותפים שלו הוא בחרל ללמוד מהכישלון. הלקחים שהוא למד עזרו לו להקים את האחת החברות הגדולות בעולם.


3. נכון שכישלון לא אומר שהדרך הסתיימה ושכל המאמצים שלכם הושקעו לחינם, אבל כדי ללמוד באמת עליכם לשאול את השאלות הנכונות. תשאלו את עצמכם שאלות כמו: ״איך תרמתי לזה״? ״מה עשיתי כדי ליצור את המצב הזה״? ״איך אוכל להשתפר כדי להתמודד בהצלחה עם מצב כזה בעתיד״?

4. צרו מפת דרכים מתחילת הדרך. קשה מאוד ללמוד מכישלון כשאנחנו לא יודעים איפה טעינו. לכן, לא משנה מה גודל הכישלון, אל תפחדו לחזור להתחלה ולתאר את סדר ההחלטות והפעולות שלקחתם. תחשבו על איזה פעולות עבדו? איזה לא הצליחו? לאחר שזיהיתם מה לא הסתדר, חשבו על מה יכלתם לעשות בצורה טובה יותר.


אם לדוגמא העלתם קמפיין שיווק חדש לרשתות החברתיות, מפת הדרכים תעזור לכם להבין מה לשפר, האם הבעיה במוצר שלכם? או בשפה העיצובית? דף הנחיתה? התוכן? או קהל היעד?


5. נקודה אחרונה, השתמשו בסיפורי ההצלחה שלכם כדי להגיע בתחושת ביטחון לתהליך הלמידה. בכל פעם שאני נתקל באיזשהו מכשול או כישלון, אני נזכר בשינוי ובדרך שעברתי בעקבות הכישלון בשנת 2017. מה שבאופן טבעי גורם לי להרגיש שאני מסוגל לעבור כל מכשול בדרך למטרות שלי.